نکته‌ای بدیع دربارۀ دولت تدبیر و امید

نکته‌ای بدیع دربارۀ دولت تدبیر و امید اگر مجموع حروف «دولت تدبیر و امید» را به مجموع حروف «روحانی» اضافه کنیم حاصل آن بر اساس حساب جُمل، عدد 1392 می‌شود که با سال 1392 هجری شمسی یعنی سال تشکیل دولت یازدهم جمهوری اسلامی ایران برابر است.

مادۀ تاریخ‌سازی در ادبیات فارسی هنری است که نقش مهمی در ثبت وقایع تاریخی دارد. آثار این هنر در کتیبه‌های مدارس، مساجد، آب‌انبارها و بیمارستان‌ها مشهود است. در این آثار به جای نوشتن تاریخ با عدد و رقم از حروف معادل استفاده می‌کنند و این حروف را در قالب کلمات و جملات زیبا و معناداری تنظیم و بیان می‌نمایند. بدین منظور از قرون گذشته حروف بیست‌وهشت‌گانۀ عربی را به ترتیب ابجدی شماره‌گذاری کرده و در سه گروه یکان، دهگان و صدگان تنظیم کرده‌اند. در این ترتیب الف معادل یک و آخرین حرف یعنی حرف «غ» معادل عدد هزار است.

دانشمندان علم نجوم در محاسبات فلکی به جای اعداد از حروف استفاده کرده و ارقام را با حروف ثبت می‌نمودند. ادبا و شعرا نیز برای ثبت تاریخ وقایع با همین زبان که بسی ماناتر و پایدارتر است سخن می‌گفتند. گاهی نیز از آیات قرآن کریم و کلمات معصومین(ع) و مثل‌های رایج کمک می‌گرفتند. به عنوان نمونه توجه خوانندگان را به دو مورد جلب می‌کنم:

در بالای سردر قدیم مسجد اعظم قم که امروز در داخل مجموعۀ حرم مطهر حضرت‌معصومه(س) قرار گرفته و مقبرۀ آیت‌الله العظمی بروجردی در ورودی مسجد و داخل هشتی است عبارت «ماعرفناک حق معرفتک» به چشم می‌خورد. یعنی خدایا ما تو را آن‌چنان که تو هستی نشناختیم. این جمله با محاسبۀ حروف ابجد و به حساب جُمل مساوی 1380 است که به سال قمری سال رحلت مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی است.

نمونۀ دیگر بیتی است که بر روی قبر مرحوم علامه مجلسی نوشته شده است:

ماه رمضان چو بیست و هفتش کم شد/ تاریخ وفات باقر اعلم شد

«ماه رمضان» طبق حساب جمل مساوی 1137 است که اگر 27 را از آن کم کنیم 1110 می‌شود که سال وفات علامه مجلسی است و جالب اینکه ایشان در بیست و هفتم ماه مبارک رمضان فوت کرده است.

 

مادۀ تاریخ تشکیل دولت جناب آقای روحانی

پس از ذکر این مقدمۀ کوتاه که به منظور آشنایی اجمالی برخی از خوانندگان با این هنر ادبی مطرح شد ماده تاریخ سال تشکیل دولت حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر حسن روحانی را که به ذهن اینجانب خطور کرد در قالب شعر دو بیتی به علاقه‌مندان تقدیم می‌کنم:

پرسید زمن کسی که آیا دانی/ تاریخ نجات کشور از حیرانی

گفتم به یقین «دولت تدبیر و امید»/ خود راهگشاست لیک با «روحانی»

توضیح اینکه اگر مجموع حروف «دولت تدبیر و امید» را به مجموع حروف «روحانی» اضافه کنیم حاصل آن بر اساس حساب جُمل، عدد 1392 می‌شود که با سال 1392 هجری شمسی یعنی سال تشکیل دولت یازدهم جمهوری اسلامی ایران برابر است.

 

د

و

ل

ت

ت

د

ب

ی

ر

و

ا

م

ی

د

جمع

4

6

30

400

400

4

2

10

200

6

1

40

10

4

1117

 

ر

و

ح

ا

ن

ی

جمع

200

6

8

1

50

10

275

 

جمع «دولت تدبیر و امید»

جمع «روحانی»

جمع کل

1117

275

1392

 

تذکر ضروری

گفتنی است این تقارن جالب و امثال آن به هیچ وجه دلیل بر قدسی بودن دولت نیست.

متأسفانه در سال‌های اخیر از سادگی عده‌ای بسیار سوءاستفاده شد و دستگاه‌های مختلف، از ابر و باد و مه و خورشید و فلک، دست در دست هم داده و در یک حرکت هماهنگ چنین وانمود می‌کردند که دولت گذشته تافته‌ای جدا بافته است و به صورت ویژه مورد تأیید عالم غیب است. توهمات و تبلیغات عوام‌فریبانه از هالۀ نور گرفته تا رؤیای رانندۀ تاکسی، فرهنگ عمومی را به سمت و سوی پذیرش خرافات و موهومات سوق داد. با کمال تأسف مراکزی چون صداوسیما و برخی نمازهای جمعه به جای روشنگری و آگاه نمودن مردم بر این امر دامن زدند و به غفلت جامعه کمک کردند. این القائات موجب شد برخی از جوانان حتی نسبت به امور مسلم معنوی و هر آنچه مربوط به عالم غیب است به دیدۀ شک و تردید بنگرند و از این طریق خسارت‌های جبران‌ناپذیری به اعتقادات و باورهای مردم وارد آمد.

با آنکه می‌دانیم حقانیت عالم معنی و الهامات قدسی و امدادهای غیبی قابل انکار نیست و دلایل متقن از قرآن، سنت، عقل و تجربه بر اثبات آن‌ها گواهی می‌دهد. اما چه باید کرد وقتی دست سیاست برای تداوم سلطه خود به حریم عقیده و مذهب وارد شود و گوهر گرانقدر باورهای دینی را صرف اهداف زودگذر کند، نتیجه‌ای جز این نخواهد داشت و جهت اصلاح آن باید چندین برابر، نیرو و زمان صرف شود تا شاید بتوان معتقدات مذهبی را سر جای خود برگرداند. البته باید جامعه در میزان آگاهی به نقطه‌ای برسد که به راحتی سره را از ناسره و عرفان حقیقی را از عرفان بدلی و حقیقت را از مجاز تشخیص دهد تا شیادان  حرفه‌ای نتوانند با فریب افکار عمومی به مقاصد خود دست یابند.

خوشبختانه رئیس دولت یازدهم حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ حسن روحانی که خود از زمرۀ روحانیون خوش‌فکر و آگاه به زمان و آشنا با مبانی صحیح دینی است و از پیش از انقلاب از هر فرصتی برای تبلیغ دین حنیف و پرهیز دادن مردم از افراط و تفریط و تبیین اندیشه‌های والای امام‌خمینی(ره) بهره برده است در روزهای گذشته با صراحت تمام اعلام کرد که مردم تصور آسمانی و قدسی بودن دولت او را نداشته باشند. حقیقتی که طی هشت سال گذشته هرگز از مسئولان شنیده نشد بلکه بارها و بارها عکس آن یعنی داشتن تقدس ویژه و انتساب به حضرت‌ولی‌عصر(عج) را از زبان‌های مختلف می‌شنیدیم. این اقدام شجاعانۀ جناب آقای روحانی در تقدس‌زدایی از دولت و جایگزینی آن با فهم عرفی و تجربۀ بشری بهترین نشانۀ تقوی است و اعلام آن جز از انسان‌های خودساخته و تربیت‌یافته بر نمی‌آید.

به هر حال ماده تاریخ مذکور را دلیل بر قدسیت کسی و جمعی نمی‌دانم بلکه بر اساس «تفألوا بالخیر»، این هم‌عددی و حسن اتفاق را به فال نیک گرفته و از درگاه احد بی‌عدد و قادر بی‌مدد موفقیت دولت اعتدال را در رشد و شکوفایی استعدادها، حل معضلات معیشتی، رفع نابسامانی‌های اجتماعی و احیای حقوق اساسی مردم درخواست می‌کنم و امیدوارم دعای خیر خوبان و صالحان که رمز گشایش امور است پشتیبان آنان باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی خسروی